ת"ק
בית משפט לתביעות קטנות קרית גת
|
343-08
27/07/2009
|
בפני השופט:
אלון אינפלד
|
- נגד - |
התובע:
ד"ר יורי טרייגר
|
הנתבע:
כספי הפלגות קרוז בע"מ
|
פסק-דין |
התובע התקשר עם הנתבעת, באמצעות סוכנות נסיעות איסתא, להזמין נופש, שייט באנייה "Dream Princess".
התובע טוען כי הפלגה זו הביאה לו ולמשפחתו אך עוגמת נפש, ומבקש את כספו חזרה ואף פיצוי בגין עוגמת הנפש.
לדבריו, לפני העלייה לאנייה המתין התובע עם בני משפחתו כ- 3 שעות בנקודת האיסוף על מנת שיסיעו אותם לאוניה. ההמתנה הייתה תחת השמש הקופחת, ללא מים, שירותים או מקום ישיבה. התובע התקשר לנתבעת וקיבל המלצה להתחזות לנוסעים מאנייה אחרת שעגנה באותה עת, על מנת שיותר לו עם משפחתו לעלות לאוטובוסים אל מקום עגינת אוניות הנוסעים.
התובע מפרט כי, בחדר שקיבל באנייה, השירותים לא היה תקינים. החדר הוחלף אך לאחר שעות רבות, וזאת לחדר קטן יותר ממה שמתאים למשפחה בת 4 נפשות. ההפלגה עצמה יצאה באיחור, וכתוצאה מכך נאלץ התובע לבטל סיור שתוכנן בחוף אלניה.
התובע מספר עוד כי הוא ואשתו סבלו מקלקול קיבה, בשל האוכל באוניה, במשך ההפלגה ומספר ימים לאחר מכן.
התובע ציין בתביעתו כי אותה אוניה הפסיקה כבר להפליג בשל תקלה שארעה בה מאוחר יותר.
הנתבעת ביקשה למחוק התביעה על הסף בשל "חוסר יריבות חוזית". נטען כי הנתבעת אינה המפעילה של האנייה אלא אך עמילה ומתווכת. לדבריה "עובדה זו מצוינת באופן מפורש בסעיף 1 לתנאים הכלליים בחוזה ההתקשרות בין בעלי האוניה ובין ציבור המפליגים" אשר העתק ממנו צורף כנספח "א" לכתב ההגנה.
בכתב ההגנה ממשיכה הנתבעת ומצטט את הסעיף המדובר:
"חברת כספי הפלגות קרוז בע"מ (להלן: כספי) פועלת כסוכנות הנסיעות המתווכת בין הנוסע לבין בעלי האוניה, חברת Tumaco Navigation Co. Ltd(להלן: "הבעלים") וחברת Dream Princes Cruises Ltd, החוכרת את האוניה מן הבעלים (להלן: "החוכרים") כספי משווקת עבור החוכרים והבעלים כרטיסי הפלגה מישראל במחיר הנקבע על ידם ועל פי תנאי ההתקשרות לנוסעים לכבודה הנלווה להם הקבועים על ידי הבעלים, דעתם ואחריותם בלבד.
"כספי" איננה אחראית לתקלות הנובעות מאי ביצוע או ביצוע לקוי של שירות כלשהו במסגרת ההפלגה, כמו גם בקיום וביצוע ההפלגה עצמה, הנתונים לשליטה בלעדית של הבעלים והחוכרים."
יש לציין כי ההדגשה מופיעה אמנם בציטוט אשר בכתב ההגנה,
אך אינה מופיעה במקור, היינו בדף "התנאים הכלליים" - נספח א לכתב ההגנה. עוד יש לציין, כבר עתה, כי כתב ההגנה כתוב באותיות גדולות ונאות כמקובל, אולם, "התנאים הכלליים" כתובים באותיות שגודלם כמילימטר אחד.
הנתבעת מפנה להלכות הידועות לפיהן סוכנות נסיעות אינה אלא מתווך בלבד ואינה אחראית למחדלי הספק, כגון מוביל או בית מלון. אוזכרה אף הפסיקה לפיה אין לראות בסוכנות נסיעות אחראית לתקלות המתרחשות במהלך חבילת נופש.
הנתבעת טענה עוד כי טענותיו של התובע לגופו של עניין מוגזמות והפיצוי אותו הוא דורש אינו עומד בכל פרופורציה לעלות ההפלגה כולה.
הנתבעת אישרה כי אותה אוניה אכן הפסיקה להפליג, לאחר תקלה במסגרת הפלגה אחרת, מאוחרת יותר. הנתבעת ציינה כי אירוע זה אינו קשור לתובע, וכי הנוסעים באותה אוניה הוטסו על ידי הנתבעת לארץ מרודוס, וצרפה מסמכים המלמדים על כך שהנתבעת תובעת את בעלי האוניה, בבית המשפט המוסמך ברודוס.
בדיון בפני חזרו הצדדים על טענותיהם. התובע ציין בעדותו כי קנה את ההפלגה דרך סוכנות הנסיעות איסתא, שהיא פנתה לנתבעת. הוא שילם כסף לנתבעת ואינו מכיר כל חברה אחרת. התובע טען עוד כי הנתבעת היא היחידה המוכרת הפלגות על אותה אוניה, ואין כל חברה אחרת במדינת ישראל. התובע טען כי אינו יודע את המסגרת המשפטית המתאימה, אך לדעתו הנתבעת אחראית.
התובע תיאר באופן מומחש את התקלות ואף הגיש תמונות להוכיח את חלקן.
נציגת הנתבעת עמדה על כך כי הנתבעת אינה אלא מתווכת. לדבריה הדבר מופיע במפורש בשובר ההפלגה, המהווה חוזה בין הצדדים. היא הוסיפה כי לא ייתכן שנוסע נסע ללא שובר זה. עוד טענה הנציגה כי העיכובים בנמל הם באחריות הנמל בלבד.
נציגת הנתבעת הסבירה כי בהפלגה המאוחרת יותר סייעו למפליגים ש"נתקעו", על ידי הטסתם לישראל, מטעמים הומניטאריים בלבד, ללא כל חובה משפטית.
דיון
לאחר ששמעתי את טענות הצדדים, לא אוכל לקבל את טענת הסף של הנתבעת בדבר העדר יריבות.